-Og netop de sociale relationer er altafgørende. Min erfaring er, at kammeratskabet er den allervigtigste faktor for de unge, og det er der jo også i forvejen rigtig meget fokus på alle steder. Når jeg taler med drengene,
understreger de altid, at det er fællesskabet i omklædningsrummet og det ”at være sammen med gutterne”, der får dem til at prioritere fodbold, så det skal vi hele tiden have for øje, når vi arbejder med de unge, udtaler, Thomas Larsen, træner for Ringe Boldklubs U19-hold, som i sommeren 2018 blev fynsmestre.
Mange tilbud til børn og unge
Midtfyn, hvor Ringe ligger, har gennem tiderne været kendt for at være et typisk billede på Forenings-Danmark med højskole, friskoler og en masse foreninger, som gerne bevarer deres selvstændighed. Sådan er det også i dag, hvor mange foreninger i og omkring Ringe konkurrerer om tilbud til børn og unge.
I 2007 lignede Ringe Boldklub mange andre land-klubber, idet de kun kunne stille hold til og med U-14. Først forsøgte man at samarbejde med omegnsklubberne om ungdomsholdene, men det var ikke en bæredygtig løsning, kunne man se. Man kunne se, at man faktisk mistede spillere på det, og det er jo sjældent meningen med et samarbejde. Man måtte bygge noget op selv, hvor bestyrelsen fastsatte rammerne, mens trænerne skulle levere indholdet, hvilket bl.a. krævede, at trænerne skulle uddannes via DBU’s kurser.
Thomas Larsen, træner og koordinator
Thomas Larsen er meget tilfreds med det grundlag, som DBU’s træneruddannelse har givet ham. -Jeg kender mange, som ikke har været tilfredse med den uddannelse, de har fået gennem DBU, men jeg har været meget tilfreds med min B-licens og specielt Henrik Clausen, som jeg havde som instruktør på B2, lærte jeg rigtig meget af. Han pressede mig og skubbede mig i retning af den træner, jeg er i dag til at kunne udføre mit trænerjob, som nu også er udvidet til at være koordinator for gruppen U14 til U16. Ud fra den erfaring, at mange tager på efterskole som U17-spillere, består U19 truppen af U17, U18 og U19 spillere, så klubben i sæsonen 17/18 havde to U19-hold.
Thomas Larsen, træner og koordinator
Thomas Larsen er meget tilfreds med det grundlag, som DBU’s træneruddannelse har givet ham. -Jeg kender mange, som ikke har været tilfredse med den uddannelse, de har fået gennem DBU, men jeg har været meget tilfreds med min B-licens og specielt Henrik Clausen, som jeg havde som instruktør på B2, lærte jeg rigtig meget af. Han pressede mig og skubbede mig i retning af den træner, jeg er i dag til at kunne udføre mit trænerjob, som nu også er udvidet til at være koordinator for gruppen U14 til U16. Ud fra den erfaring, at mange tager på efterskole som U17-spillere, består U19 truppen af U17, U18 og U19 spillere, så klubben i sæsonen 17/18 havde to U19-hold.
Thomas Larsen er meget tilfreds med det grundlag, som DBU’s træneruddannelse har givet ham. -Jeg kender mange, som ikke har været tilfredse med den uddannelse, de har fået gennem DBU, men jeg har været meget tilfreds med min B-licens og specielt Henrik Clausen, som jeg havde som instruktør på B2, lærte jeg rigtig meget af. Han pressede mig og skubbede mig i retning af den træner, jeg er i dag til at kunne udføre mit trænerjob, som nu også er udvidet til at være koordinator for gruppen U14 til U16. Ud fra den erfaring, at mange tager på efterskole som U17-spillere, består U19 truppen af U17, U18 og U19 spillere, så klubben i sæsonen 17/18 havde to U19-hold.
For Thomas er det vigtigt at signalere, at det er bredden, der skaber toppen, så de spillere, der spiller på andetholdet, har også en vigtig aktie i, at førsteholdet kunne blive fynsmestre. For spillerne i truppen er U19-holdene det vigtigste. Thomas siger: Indslusningen af U-19 spillere i seniortruppen er en meget vanskelig knude at løse, og vi har ikke fundet den perfekte løsning i Ringe. Der er mange interessenter, der skal høres og tages hensyn til, men helt generelt så mener jeg, at de unge skal have lov til at spille ungdomsfodbold så længe, de overhovedet kan.
Fra U-19 til seniorfodbold
De ved godt, at seniorfodbolden venter lige om hjørnet, og senior kan de spille de næste 20 år. Men selvfølgelig skal vi have for øje, at den enkelte spiller også skal udfordres og stimuleres niveaumæssigt. Derfor er jeg tilhænger af en gradvis indslusning af U-19 spillerne i seniortræningen og stimuleres niveaumæssigt. Derfor er jeg tilhænger af en gradvis indslusning af U-19 spillerne i seniortræningen og kampe. Det er for mig både og i stedet for et enten eller. De skal ikke ”sluses” ind i seniorafdelingen ved, at de bedste undertiden skal ”modnes” ved at træne sammen med førsteholdet. Hvis de skal hjælpe seniorafdelingen med at stille hold – og det skal de, når de kan og det giver mening – så skal det ske med respekt for at en U-19 spiller også har et liv uden for klubben.
Klubben laver rammer, som træneren udfylder
Fodbold er et spil, hvor mange er parthavere i et fællesskab, som er forpligtende af alle, så det er vigtigt, at der er sat nogle krav. Oftest bliver der kun fokuseret på de krav, der stilles til træneren, men det er også op til spillerne at skabe vilkår for, at træneren lykkes.
-Når de melder afbud i ordentlig tid, giver det mig mulighed for at planlægge en bedre træning for dem, der kommer. Det er mest optimalt for mig som træner, men spillerne mærker også selv, at de får bedre træning ud af det, og jeg synes altså godt, at vi trænere kan forlange af spillerne, at de giver os ordentlige arbejdsforhold i forhold til planlægningen af træningen.
Thomas’ erfaring er, at når man sætter nogle klare rammer for samværet og stiller nogle rimelige krav som fx at alkohol ikke hører hjemme i ungdomsfodbolden i Ringe Boldklub giver det ro og tryghed. Unge menneskers liv er fyldt med fællesskaber, hvor alkohol er en stor del af det eller selve omdrejningspunktet. Så det behøver en ungdomsafdeling i fodbold ikke også at være. – Jeg tror faktisk, at en del af spillerne nyder, at der ikke er øl i omklædningsrummet som ungdomsspiller i Ringe Boldklub, men det får du dem aldrig til at indrømme, siger Thomas.
Hvem skal sætte normerne?
Det er på sin vis modigt, at klubben har et værdigrundlag, som markerer tydelige grænser for adfærd. Samtidig viser det en respekt for trænerens arbejde, idet han skal have gode arbejdsvilkår for at nå sine og klubbens mål. Hvis klubberne i misforstået hensyntagen til de unge lader det foregå på den enkelte spillers præmisser, kan man ikke forvente seriøse trænere. Så ville det da være langt mere attraktivt at træne et seniorhold, hvor der er langt flere penge og mindre forberedelse.
Hellere udvikle end tjene penge
Til spørgsmålet om hvorfor han ikke hellere vil træne et seniorhold, svarer Thomas Larsen klart nej. Det har han prøvet, og det var nok.
Unge, der spiller fodbold, har et tydeligt konkurrence- og aktivitetsgen, og det bygger Thomas videre på i træningen. Overdreven fokus på detaljen virker i spillernes øjne dræbende. Vi SKAL fokusere på detaljen, siger Thomas, men så skal vi som trænere sørme også kunne svare på, hvorfor vi arbejder med den og, hvad den enkelte spiller og holdet skal bruge den til.
Der skal fart på, når man er kommet til træning, så korte instruktioner og i gang med øvelsen, synes at være et mantra hos Thomas. Er noget ikke forstået, kan man tage en ny kort forklaring.
Det er vigtigt, at øvelserne er bygget op om konkurrence
Sådan er kampene, så hvorfor ikke bruge det i træningen. Ved at tildele taberne en ”straf” intensiveres konkurrenceelementet i øvelserne. – Jeg er godt klar over at det er en stærk behavioristisk tilgang, men jeg oplever, at det har en positiv indvirkning på motivationen. Drenge i den alder elsker at konkurrere, så det skal vi fremme, men som med alt andet, så er det vigtigt at have øje for dem, der ikke trives med lige den slags. Så alt med måde. I stedet for at slutte med almindeligt spil på to mål, (Måske uden et decideret formål) slutter man med intervaltræning, hvorved intensiteten varer ved hele trænings tiden.
- Fokuspunkter i Thomas Larsens arbejde med U19-holdene i Ringe Boldklub.
- Øvelserne har et kamprelateret formål.
- Korte pauser med kort instruktion.
- Øvelserne tilpasset spillernes roller på holdet.
- Klar plan for, hvad man gør i kampens 4 faser og omstillingerne.
- Kammeratskabet og de sociale relationer er fundamentet.
- Bredden skaber toppen.
- Tilpasse træningen spillernes niveau.
- Fælles accepterede regler for samværet.