Som juridisk rådgiver for DTUs medlemmer får jeg mange sager på mit bord.
De fleste handler om misforståelsen mellem lønnet og udgiftsdækket ansat. Det har været omtalt i tidligere artikel, så her vil jeg holde mig til problemerne, når der ikke foreligger en underskrevet kontrakt, eller denne er ufuldstændig eller forkert udformet.
Indgå ALDRIG en træner aftale uden der er en kontrakt med begge parters underskrift. Den skal omfatte bl.a. navne – adresser og tlf.numre på begge parter, kontraktens løbetid, jobbeskrivelse, honorar eller udgiftsgodtgørelse, udbetalingsrater, samt krav til uddannelse og betaling af denne.
Des flere oplysninger der er nævnt i kontrakten, des nemmere findes en løsning, hvis der opstår uoverensstemmelser.
Ved kontraktforlængelse – pas på løbetiderne ikke overlapper hinanden. Løber første kontrakt til 30. april, skal ny kontrakt træde i kraft 1. maj.
Det lyder logisk, men jeg ser sager, hvor der ikke er sammenhæng, så pas på.
Jeg ved godt, det ikke er DIG, der får problemer, for I har et godt samarbejde i din klub. Men der kan jo ske ændringer… ny bestyrelse, ny kasserer eller uoverensstemmelser med nogle spillere som gør, at samarbejdet skal stoppe.
Igen – det sker nok ikke for dig, men måske i naboklubben, eller for en kollega du kender fra et kursus… Vær forberedt – brug hovedet når I laver kontrakter og løs problemerne inden de opstår.
Hvis I har spørgsmål til en kontrakt, er vi i DTU altid klar med rådgivning…
Vi er DIN forening, vi er der for DIG.
Johnny Kristensen
DTU Retsudvalg