I 2005 blev Peter Rudbæk ansat hos DBU som Trænerudviklingschef med arbejdsplads på DBU Allé på Københavns vestegn og med bopæl og hjemmearbejdsplads i det Nordjyske. Valget i 2005 må have været meget let for DBU, når man havde en mand med Peters forudsætninger. Han har erfaringer fra ungdomstræning gennem 6 år i AaB og Nørresundby, hvorefter det blev til cheftrænerjobs i AGF, Viborg og AaB med træning på højt niveau i 20 år. Kollegerne værdsatte hans arbejde ved at vælge ham til Årets Træner i både 1987 og 1996.
Fra 1980 til sin ansættelse som Trænerudviklingschef i 2005 var han sideløbende med sin trænerkarriere også DBU-instruktør dvs. i alt 25 år, så der må være mange trænere, som har nydt godt af hans kurser.
Undervejs blev der også tid til at være kommentator på DR
Når man taler med en person, som ser tilbage på en 40 år lang karriere, vil man ofte blive mødt med en beskrivelse af, hvor godt det var i ”gamle dage” og hvor skidt det går nu, og i fremtiden bliver det bare værre.
Fodboldtrænerne skal tilpasse sig den omgivende virkelighed
Sådan er Peter Rudbæk ikke!!! Som han siger, så var der tidligere en masse skolelærere blandt trænerne og instruktørerne, for de havde via deres arbejde de bedste kvalifikationer, men det rækker overhovedet ikke i dag. Desuden blev deltagerne til et trænerkursus ofte placeret i en ”hestesko”, så alle kunne se taleren. Formålet med seancen var, at taleren fik fortalt så meget som muligt på den tildelte tid. I dag, siger Peter, skal fokus være på deltagerne. Det er dem, der skal kunne bruge input udefra, og derfor skal de kunne bearbejde dem sammen med kollegerne.
Eller som en målmandstræner på et kursus i Tyskland sagde for et par årtier siden: Meget målmandstræning er mere skudtræning for træneren end træning for målmanden. Man skal klargøre sig formålet med det, man siger og gør. Det er en ledetråd i Rudbæks arbejde.
Peter Rudbæk: Fodboldverdenen og livet i det omgivende samfund skal afspejle sig i hinanden. De sociale medier m.m., som man bruger på arbejde og privat, skal også være trænerens måde at kommunikere med spillerne på. Selv den nylige corona-krise har givet ændrede vaner bl.a. med hensyn til brug af video. Brugen af op til 5 udskiftningsspillere, tror jeg, er kommet for at blive.
Vigtigt med en fælles europæisk træneruddannelse i en åben verden
Peter Rudbæks imødekommende nordjyske væremåde med en masse kontakter til trænere på alle niveauer har uden tvivl gjort en masse arbejde lettere for ham. Man følger hellere en leder, som man har et positivt indtryk af og en, som er let at komme i kontakt med, end en, der er leder på afstand. Peter lytter gerne og går gerne i dialog, men han har også løsninger klar.
Da Peter startede sin trænerkarriere, var trænerinspiration vist nok noget med at få tyske trænere på besøg af og til i Danmark, og man kunne til gengæld tage på kurser i Tyskland. På dette punkt har Peter været med i en enorm udvikling, så alle landene i UEFA nu har en fælles uddannelsesstruktur, så fx et A-kursusbevis fra Malta og Danmark har samme indhold og samme værdi. Danmark har vist nok via Peter haft endog stor indflydelse på uddannelsessystemet, hvilket måske også kan skyldes, at vi allerede inden samarbejdet havde en struktur at byde ind med.
Den fælles uddannelse er et minimum, som man i hvert land selv kan supplere med yderligere kurser bl.a. for at kunne tilpasse sig nye udfordringer fra det omgivende samfund. I forhold til landets størrelse har vi i Danmark en stor gruppe veluddannede trænere, siger Peter.
Via sit job som Trænerudviklingschef skal Peter jo også udvikle sig selv for at kunne videreudvikle trænerne i Danmark, så der må han søge udenlands. Analyse- og observatøropgaver ved U21 EM (siden 2009), slutrunder og Champions League-finaler har skaffet kontakter til trænere i klubber, som lever i en kultur, som kan give viden til danske trænere på højeste niveau herhjemme.
Fodboldtræning starter med at have det sjovt sammen med kammeraterne
Man må lige huske på, som Peter skriver, at spillerne kommer for at blive bedre, have det sjovt og for at være sammen. De kommer for at skabe relationer og for at være en del af et fællesskab. Hos ganske få spillere på eliteplan kan der være andre motivationsfaktorer. Men disse skal også have muligheden for at udlevere deres drømme, og det nås kun ved veluddannede trænere.
Vi skal give et tilbud til alle, og her er trænere ”the key”, og Peter er ganske stolt over uddannelsesniveauet blandt de danske trænere. I den tid, hvor han har været Trænerudviklingschef, har fx ca. 750 bestået A-licens eksamen. I fremtiden vil der nok være plads til 2 hold a 24 kursister pr år, så der bliver hele tiden fundet erstatninger for dem, som stopper.
Instruktørerne mødes 2 gange pr. år, Pro-trænerne mødes i 2 hold – øst og vest for Storebælt – og for at bevare sin licens skal man hele tiden følge op med vedligeholdelseskurser. Hvis man føler sig færdiguddannet, er man snarere færdig.
Der vil altid være brug for trænere på alle niveauer
Man er inde under samme hat, hvis man er B-træner eller Pro-træner, men deres hverdage vil være vidt forskellige. Jo højere i systemet man kommer jo mindre procentdel af sin tid bruger man på træningsbanen. Fodboldspillet ligger i et felt mellem videnskab og lidenskab, mellem glæde og fællesskab, mellem penge og frygt for at rykke ned.
Hvad er en god træner, Peter?
Karakteristisk for den gode træner er hans evne til at læse spillet, siger Peter Rudbæk.
I lidt bredere perspektiv betyder det nok ikke bare at læse spillet på banen, men også spillet uden for banen, vil Peter nok mene.