Mange trænere har nok været deltagere i et trænerkursus, hvor der er blevet vist skabelonøvelser. Øvelser, hvor træneren har forudbestemt boldens vej, spillernes tekniske øvelser og spillernes bevægelser. Udfører man trænerens plan korrekt, vil øvelsen fx resultere i et vellykket skud på mål. Træneren planlægger alene ned til mindste detalje, hvad der skal ske, og spillerne adlyder blindt, skruer hjernen fra og involverer sig ikke i træningen. Er det virkelig på den måde, man får set de mange fodboldtalenter udvikle sig optimalt?
NEJ!!, siger Jens Peter Sørensen, Jakob Borup og Jens Tang Olesen i deres lige udkomne bog ”Talenternes paradis”. Alt for mange af vore talenter får ikke et udbytte af deres træning, som svarer til den tid, de investerer. Rollerne, hvor træneren planlægger og styrer, mens spillerne udfører træningen, virker ikke godt nok, fordi en masse ressourcer ikke bliver udnyttet.
For at komme ind i ”Talenternes paradis” skal ”hjerner og hjerter bringes i spil”, siger forfatterne, og det får man kun ved at træneren indgår i dialog med spillerne. En dialog, der medfører tillid og respekt ud fra data.
Tillid, respekt og data er nøgleordene i at udvikle flere talenter bedre, da det giver en robusthed, som gavner dem ikke bare som fodboldspillere men også som mennesker, idet det hele menneske skal fungere, for at man kan udvikle sig optimalt.
Sidst i bogen samles hovedbudskaberne:
Vi skal:
-tænke holistisk ved at bringe hjernen og hjertet i spil og huske, at der kun er værdi i fælles følelser og løsninger.
-fokusere på indhold, miljø og fælles glæde og nedprioritere iscenesættelse.
-skabe flere vindere, der får et stærkt livsgrundlag og livsduelighed gennem at gøre læring og mestring til nøgleværdier i arbejdet.
-skabe trænere og spillere, der opfatter fodbold som en opgave, vi skal løse sammen for at give fodbold et fundament for talentvækst inden for stregerne og udenfor.
Bogen er virkelig interessant og kan sikkert få trænerne til at tænke over, hvad det egentlig er, man har centreret sit fokus på i udviklingen af spillere. Mon ikke man har rettet sit arbejde meget strikt på sit eget trænerarbejdet på banen? Skal man tage læring af bogen, skal man beskue trænerarbejdet meget bredere og også være villig til at stille sin faglige viden til diskussion.
Bogen er mættet med synspunkter og informationer, så man ofte lige må stoppe op og tænke over, hvordan man kan forholde sig til informationerne. For ifølge bogen bliver trænerens opgaver ikke mindre omfattende, end de er nu.
Bogen er ikke kun til træneren. Den er også til klubledere, akademiledere, personale omkring træneren, men også til DBU´s uddannelsesansvarlige, så tankerne i bogen evt. kan bruges i den kommende uddannelse af talenttrænere. Ja, også andre holdidrætsgrene kan med godt udbytte læse bogen.