Bor man i Thy og har brug for en sportsbutik, har man mulighed for at besøge Sportigan Hurup og Sportigan Thisted, begge ejet af Johnny Andersen. Vil man til større handelsbyer, er de nærmeste alternativer Aalborg og Holstebro. Kører man til Sportigan i Hurup, er det nemt med parkeringen, hvor man parkerer blot 1 meter fra butikken, og der er ingen parkerings- tidsbegrænsning, hvilket kan mærkes som en rigtig god ting på regnvejrsdage.
Johnnys princip er, at det er personalets opgave at hjælpe kunderne med at finde lige det, de ønsker sig, og det er vigtigt, at en i butikken er klar, når kunden træder inden for døren, til at hjælpe, for snakken om det, som kunden ønsker sig, gør det lettere for personalet at spore sig ind på, hvad de skal vise frem som en mulighed. Det er slet ikke hensigten, at få kunden til at købe den dyre vare, men den rigtige vare til den rigtige pris. Ønsker en pige sig et par sko til fx 1500 kr., kan Johnny godt finde på at vise et par lignende sko til kun 1.000 kr. med kun en lille forskel og anbefale denne, hvis den passer kunden bedre. Men til sidst er det jo op til kunden! Kommer en teenagepige sammen med sine forældre ind i butikken og skal købe tøj eller sko, er Johnny blevet rost for – kan man læse – at se verden ud fra en teenagers synsvinkel, så både hun og forældrene blev glade for købet. Går kunderne glade ud af butikken, kommer de igen, siger Johnny.
Handelen med klubber og firmaer udgør en væsentlig del
Kunderne ser kun etagen, hvor butikken ligger. Ovenover bor Johnny med sin familie, og i kælderen nedenunder foregår en stor del af butikkens arbejde i indrettede lokaler til tryk og udpakning til klub- og firmaordrer. 50% af personalets tid bruges på klubber, foreninger og firmaer, som vil have deres navn og logo udbredt ved at personalet går i tøj, som reklamerer for firmaets/klubbens eksistens, fortæller Johnny. Et firmas direktion kan komme med ønsker til profilbeklædning, men hos Sportigan Hurup-Thisted kan man være sikker på, at Johnny vil komme med sine forslag til, hvad der er bedst for både firma og personale. Derefter sørger de selvfølgelig for at sætte de ønskede logoer på tøjet. Så har butikken da gjort sit, vil nogle jo mene. Men Johnny kender turen fra bestilling til modtagelse og har større tålmodighed end køberen. Når den første sending kommer med en hel del mangler, håber Johnny ikke bare på levering af resten i morgen eller overmorgen. Han kontakter køberen. Hvad gør vi nu? Kan vi ændre farve, eller størrelse eller skal vi købe en helt ny vare? Køberen kan så afgøre, om han har lang tålmodighed eller han vil have en anden vare hurtigt.
Sidste år satte Sportigan i Hurup og Thisted 40.000 logoer på tøj/tekstiler, så dette arbejde udgør en stor del af det samlede arbejde, hvilket sikkert kan være lidt stressende, for når varerne er kommet hjem til butikken, står modtagerne nok og tripper for at se det endelige resultat.
Johnnys råd til firmaerne er at gå i dialog med de ansatte om, hvad de ønsker. Får de ansatte noget tøj, som de er stolte over at have på, får firmaerne jo lige det de ønsker: Nemlig at deres varer bliver gjort mere synlige og de ansatte reklamerer uden for arbejdstiden.
Handel på nettet kan være usikkert. I butikken ved man, hvilken vare man får
De sociale medier er også en vigtig vej for forretningerne at komme ud med deres varer og budskaber på, siger Johnny, men både de sociale medier og samtalen i butikken skal være der. Han har de senere år bemærket et mindre fald i antallet af sko, som tidligere skulle være billige og flotte, mens kunderne i dag er mere bevidste om fodtøjets kvalitet, da det jo er det, som bærer personen gennem livet. Man er mere bevidst om, at såler måske kan hjælpe foden til en bedre gang. Så som en selvfølge sælger man også såler til indlæg i sko. Fodtøjet og børn tilpasser sig hinanden, og det er ikke noget, som bare kan ”gå i arv” til fx en mindre søskende.
Sportigan i Hurup er ikke bare en butik, hvor man går direkte hen til den ønskede vare, betaler med kort og ønsker ”Ha’ en god dag”. Man skal have gjort et køb, som var bedre end, hvad man tænkte på, da man sad derhjemme. Er man jævnligt kunde i forretningen og får vekslet et par nyheder med Johnny og personalet er det bare et ekstra minde om besøget.
Butikkerne og de lokale beboere er livsvigtige for hinanden
Om sommeren sker det jo også jævnligt, at tyske turister skal have lidt afveksling i strandlivet og vover sig til Hurup. To veje fra vest mødes og lige der ligger Sportigan med en farve, som sammen med de mange udsalgsskilte, da lige kræver et besøg.